Pachnący dom. Olejki eteryczne, świece zapachowe, woski - co wybrać?

Piękny zapach, witający nas już od progu jest jak "kropka nad i" w czystym, uporządkowanym domu. Możliwości jest wiele - od sztucznych i nietrwałych odświeżaczy powietrza w sprayu, po coś bardziej naturalnego i przyjaznego - olejki eteryczne, świece zapachowe i woski. Jaki sposób wybrać, by cieszyć się przyjemnym zapachem w mieszkaniu przez długi czas?


NATURALNE OLEJKI ETERYCZNE


Są to ciekłe, lotne substancje zapachowe będące wydzieliną roślin olejkodajnych. W zależności od pochodzenia charakteryzują się odmiennym składem i właściwościami. Ich cena waha się od kilku do kilkunastu złotych za jedyne 10 ml płynu, jednak biorąc pod uwagę, że do jednorazowego użycia potrzebujemy jedynie kilku kropel, kwota ta nie jest wygórowana. Naturalne olejki eteryczne mają szerokie zastosowanie i osobiście, nie wyobrażam sobie mojego domu bez nich. Dodaję je do środków czystości (np. domowy płyn do płukania tkanin), skrapiam nimi pościel, żarówki czy sztuczne kwiaty, a także używam ich do kominków i dyfuzorów elektrycznych. Ich zaletą jest delikatny, subtelny zapach oraz nieskończone możliwości mieszania i tworzenia własnych kompozycji.



Kominki


Kominki są najpopularniejszymi i najtańszymi narzędziami do rozprowadzania olejków eterycznych. Wystarczy do miski kominka dodać trochę wody i kilka kropel olejku zapachowego. Płomień tealighta podgrzewa olejek, co powoduje ulatnianie się cieczy. Niestety wysoka temperatura sprawia, że wiele olejków eterycznych traci swoje dobroczynne właściwości.



Dyfuzory elektryczne (ultradźwiękowe)


Są drogie, ale za to efektowne i przyjazne. Za pomocą ultradzwięków rozprowadzają delikatną mgiełką olejki zapachowe na zimno, dzięki czemu nie tracą one swoich właściwości. Są proste w obsłudze, ekonomiczne i łatwe w czyszczeniu. Niektóre z nich stanowią prawdziwą ozdobę domu. Wiele dyfuzorów posiada dodatkowe funkcje, np. automatyczne wyłączanie czy podświetlanie LED. Potrzebują dostępu do gniazdka elektrycznego.  



Dyfuzor zapachowy, podobny do tego ze zdjęcia, znajdziesz tutaj: KLIK

ŚWIECE ZAPACHOWE


Dużą zaletą świec zapachowych jest to, że oprócz pięknego zapachu, równie ładnie wyglądają i mogą stanowić część stroika lub odrębną dekorację w naszym domu. Pasują do każdego pomieszczenia, tworzą romantyczny nastrój, a ich płomień działa na wielu uspokajająco. W zależności od ich wielkości czas spalania wynosi od 25 do nawet 150 godzin. 
Coraz więcej producentów słynących z odświeżaczy powietrza wprowadza do swojej oferty świece zapachowe, dzieki czemu, dostępne są one w niemalże każdym supermarkecie. Niestety wiele z nich, mimo obietnic wypisanych na opakowaniu, pachnie mało intensywnie, jeśli w ogóle. Zapach wydobywający się z opakowania kusi nas do zakupu, ale po odpaleniu okazuje się, że jest jedynie minimalnie wyczuwalny. 
Zanim znalazłam swoją ulubioną markę świec zapachowych wypróbowałam kilka sklepowych produktów. Wśród wielu rozczarowań znalazłam jedną perełkę - świecę "Glade" marki Brise (KLIK). Wypróbowałam różne wersje zapachowe, głównie z serii światecznej i żadna mnie nie zawiodła. Świece Glade ładnie wyglądają i naprawdę intensywnie pachną, czym wyróżniają się na tle innych produktów ze sklepowych półek. Ich cena również jest bardzo przystępna (około 13 złotych w Rossmanie).
Jakiś czas temu w jednym z dużych sklepów ogrodniczych we Francji pojawił się stand Yankee Candle. Już wtedy wiele słyszałam o tej marce, więc od razu wypróbowałam kilka produktów. 
Świece Yankee Candle trzeba przede wszystkim pochwalić za design, którego pozazdrościła im nawet konkurencja i szeroką gamę zapachową. Wśród ich produktów znajdziemy absolutne klasyki, takie jak cytryna, pomarańcza, wanilia czy werbena, ale też mieszanki bardziej wyszukane, pod tajemniczymi nazwami: "Angel's Wings", "Riviera Escape" czy "Midsummer Night". Świece dostępne są w 3 rozmiarach, a ich ceny zaczynają się od 46 złotych. Warto jednak korzystać z częstych promocji i wyprzedaży, podczas których można upolować zapachy nawet do -50% taniej. Mały słoik (small jar) pali się od 25 do 40 godzin, średni (medium jar) od 65 do 90 godzin, a duży (large jar) to aż 150 godzin zapachowej przyjemności. W Polsce świece te kupicie w sklepie Yankee Store.


WOSKI ZAPACHOWE



Woski zapachowe to świetna alternatywa dla świec zapachowych. Są dużo tańsze, mają bardziej intensywny zapach, można je dowolnie ze sobą łączyć i często zmieniać. Warunkiem jest posiadanie odpowiedniego kominka oraz bezzapachowego tealighta. Woski topią się w przeciągu kilku minut i uwalniają aromat znacznie szybciej niż świece. Posiadają dużą ilość olejków eterycznych, dlatego polecane są raczej do większych pomieszczeń. W małych pokoikach zapach może być zbyt duszący. Pachną przez kilka godzin, a po wyparowaniu z nich wszystkich olejków eterycznych, należy usunąć resztki wosku z kominka. Są na to 3 sposoby: 
1. Jeszcze ciepły, płynny wosk ściągamy za pomocą papierowego ręcznika (uważając, aby się nie poparzyć!).
2. Kominek z zastygniętym woskiem wkładamy na kilka minut do zamrażalnika - pod wpływem zimnej temperatury wosk się skurczy i z łatwością go usuniemy z miseczki podgrzewacza.
3. Zastygnięty wosk przez chwilę podgrzewamy od spodu i ręka sprawdzamy czy zaczyna się przesuwać.

Cena wosku marki Yankee Candle (tzw. "wax tart") to około 9 złotych.

Jesli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z zapachami i zastanawiasz się od czego zacząć, polecam ci na początek zaopatrzeć się w podgrzewacz i woski. Ich cena idzie w parze z jakością i intensywnością aromatu. Zapach utrzymuje się jeszcze długo po wypaleniu się tealighta. Dobrym wyborem będzie też kominek zapachowy i naturalne olejki eteryczne, bo choć ulatniają się dość szybko, możesz je wykorzystać do wielu innych celów. Jeśli natomiast chcesz spróbować aromaterapii lub zależy ci na delikatnym zapachu i przyjemnych dla oka doznaniach, zainwestuj w dyfuzor elektryczny. Wyciągnie z olejków to, co najlepsze i posłuży ci na lata!

21 komentarzy:

  1. A ja olejki eteryczne dodaję do kąpieli (na wannę dodaję 5-10 kropel) w sezonie przeziębieniowym to najczęściej olejek eukaliptusowy, latem chętniej po orzeźwiające olejki cytrusowe. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam ten sposob! Szkoda, ze sama nie mam wanny :(

      Usuń
  2. Yankee po prostu kocham i uwielbiam... I nie chcę się przyznawać jaką fortunę wydałam by zapełnić swoje pudełko tartami i świecami. Osobiście jestem zwolenniczką tart i kupuje ich na tony. Wydaje mi się, że nie opłacają się żadne rozmairy poza największą świecą, więc w nie inwestuje tylko kiedy znajdę swój zapach idealny (masełko shea jest boski)!! Muszę się przyznać, że jakoś nigdy nie pomyślałam o olejkach eterycznych... Używam ich tylko do domowo robionych środków czystości... Ale ten Twój dyfuzor zaczyna do mnie szeptać, więc kto wie... Może się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubie bardzo Clean Cotton, Angel's Wings i Aloe Water :)

      Usuń
  3. Lavendova napisalas ze dodajesz olejki do domowego plynu do plukania, jakie zapachy polecasz zeby pranie pachnialo "swiezoscia"? i gdzie kupujesz olejki?

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdzie mogę kupić niebieski dyfuzor podoba mi się najbardziej może być również kolor zielony, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Lavendowa, a probowałaś woskowe świece led? Ja uważam, że są zdrowsze niz tradycyjne świece z wosku, które spalając się wytwarzają szkodliwe dla nas substancje. Ja od jakiegoś roku używam ledowych Pm-m, jestem bardzo zadowolona. Wyglądają naprawdę estetycznie i starczają na długo :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja wykorzystuję takie olejki i powstaje pachnąca woda do prasowania Polecam naprawdę świetny sposób.

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, że dobry odświeżacz powietrza się sprawdzi. Te szczególnie https://neutralizatoryzapachu.pl/blog/category/odswiezacze-powietrza/ są polecane i dobrze neutralizują zapachy. Szczególnie takie domowe właśnie, pochłaniają skutecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Często przyczyną brzydkich zapachów jest zbyt przesuszone powietrze. W domu powinno one posiadać zawsze odpowiednią wilgotność, która uchroni nas przed skutkami nadmiernie przesuszonego powietrza. Ja do tego celu używam specjalnych urządzeń do nawilżania powietrza https://duka.com/pl/agd/nawilzacze-powietrza. Nawilżacze skutecznie utrzymują odpowiednią wilgotność powietrza i w ten sposób zapobiegają jego przesuszaniu.

      Usuń
  8. Mi się wydaje, że dobrym sposobem na oczyszczenie powietrza może być po prostu oczyszczacz powietrza, mam na myśli takie urządzenie z filtrami które dostępne jest w sklepie https://zdrovi.pl/ . W ten sposób pozbędziemy się niechcianych zapachów, a dodatkowo jeśłi chcemy jakiś zapach to świece jak najbardziej się sprawdzą :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ładny zapach w mieszkaniu jest bardzo ważny, przede wszystkim powinien być świeży więc trzeba często okna otwierać. I koniecznie trzeba wyposażyć kuchnię w okap kuchenny https://e-okapy.pl/ , który będzie eliminować zapachy które powstają podczas gotowania

    OdpowiedzUsuń
  10. W moim domu nie może zabraknąć świec zapachowych. Mam ich całe mnóstwo, a do moich ulubionych zapachów należy zapach lawendy. Działa na mnie uspokajająco i odprężająco. Zresztą lawendę mam także zasadzoną przed domem i w sezonie nie dość, że pięknie wygląda, to jeszcze odstrasza komary.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kocham jak w moim domu pięknie pachnie! Świece zapachowe, kadzidełka są u mnie na porządku dziennym. Perfumy do domu to dla mnie konieczność, kocham się delektować zapachami. A wiele produktów zamawiam na sfmeble, mają dyfuzory, pałeczki zapachowe, odświeżacza powietrza.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię takie olejki eteryczne. Wykorzystuje je nie tylko w domu, ale też kiedy wieczorami siedzimy w ogrodzie - wtedy komary do nas nie lecą :D

    OdpowiedzUsuń
  13. u mnie w domu też zawsze są zapachowe świece, lubię również stosować olejki eteryczne :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja dzisiaj trafiłam na sklep z olejkami i chyba zamówię sobie kilka olejków eterycznych :) Kocham zapach lawendy i cytryny. Przy lawendowym zapachu bardzo dobrze mi się zasypia. też tak macie?

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie każdy olejek odpowiadać musi zapachem, niektóre z nich działają wręcz drażniąco, wszystko zależy od tego jakie zapachy się lubi. Najlepiej wybierać je rozważnie i nie nadużywać, szczególnie jeśli w domu są małe dzieci.

    OdpowiedzUsuń
  16. Odkryj esencję spokoju w kadzidełkach stożkowych! Ręcznie formowane, intensywny zapach i wyjątkowy dym tworzą niezapomnianą atmosferę relaksu. https://magictrip.pl/aromaterapia/kadzidelka-stozkowe

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Lavendova , Blogger